Template created by Joomla 1.6 templates and the best poker webpages: party poker bonus code and best poker sites.

Persbericht 1e weekend regiokampioenschappen

Laatst bijgewerkt op zondag 27 mei 2018

Persbericht, Leeuwarden 27-5-18

Joyce Kuipers grijpt de macht in Drachten
In het eerste weekend van het Noordelijk kampioenschap zwemmen in Drachten heeft Joyce Kuipers uit Workum voor een daverende verrassing gezorgd door de 200m schoolslag met overmacht te winnen. In een fors persoonlijk record van 2.40,68 denderde ze over de iets sneller gestarte Silke Huisman heen en ook de favoriet Karin Rijkelijkhuizen van DZ&PC kon niet volgen.

Rijkelijkhuizen finishte als tweede, terwijl Huisman, net als Kuipers uitkomend voor Orca uit Leeuwarden als derde finishte. Ook Huisman kon met 2.43,18 een persoonlijk record bijschrijven en deze tijd was wel goed voor goud bij de jeugd.

Eerder in het toernooi had Huisman, woonachtig in Arum, deze kleur bij de jeugd ook al veroverd op de 100m vlinderslag, 200m wisselslag, 100m en 400m vrije slag. Met name de 58,15 op de 100m vrije slag was veelbelovend. Met 58,07 wist Marieke Tienstra van het Groninger TriVia weliswaar de algemene titel voor zich op te eisen, maar Huisman benaderde de limiet voor de Europese jeugdspelen tot enkele honderdsten. Bij het Nederlands Kampioenschap in juni belooft dat nog spannend te worden.

Orca zwemster Josien Wijkhuijs, uit Franeker, kwam op de 50m rugslag en zeker op de 100m vlinderslag nog wel dicht bij algemene titels, maar beide keren restte haar ‘op de finish’ het zilver.
Fleur Bos is een nieuwe ster aan het firmament van de formatie van Annie Tjerkstra en Jelmer Postma. Met zilver op de 200m wisselslag en 400m vrije slag laat de 13 jarige Orca zwemster in haar leeftijdsgroep een mooie ontwikkeling zien en met brons op de 200m schoolslag toont Bos haar veelzijdigheid.

Suze Kuipers, derde op de 200m wisselslag en 200m rugslag, Sterre van der Wal, derde op de 50m ss en Amelie Wortel, derde op de 400m vrije slag waren de andere medaillewinnaars voor Orca.

Goud werd er al met al door de Leeuwarder dames maar weinig binnen gehaald; maar de afsluitende estafette leverde die kleur wel weer op. Met 8.51,60 op de 4x200m vrije slag waren Huisman, Danieke van der Kooi, Lize Janna de Vries en Wijkhuijs, duidelijk een maat te groot voor de concurrentie.

Orca heren leken lang geen gouden medaille te kunnen bemachtigen. David Kuipers brak na zilver op de 200m wisselslag en 100m vlinderslag, pas in het laatste blok met afstanden de ban op de 100m vrije slag. Met 54,53 tikte de Leeuwarder als snelste jeugd zwemmer aan. En daarna volgde ook nog het goud op de 400m vrije slag, maar daarop viel de tijd van 4.10,49 voor de erkend lange afstand zwemmer nog wat tegen.

Domingo Kuipers woonachtig in Workum en in zijn geheel geen familie van David, volgde daarna wel het voorbeeld van zijn naamgenoot. Na zilver bij de 13 jarigen op de 200m schoolslag en 100m vrije slag en brons op de 200m wisselslag kwam het goud op de 200m rugslag. Met 2.33,92 is dat een veelbelovende tijd voor het NK in juni.

Een andere veelverdiener bij Orca was Joël Malda uit Leeuwarden. Malda pakte bij de 15 jarigen brons op de 200m wisselslag en 100m vrije slag en zilver op de 50m en 200m rugslag. Volgend weekend gaat het toernooi in Drachten verder.

Lees hier alle uitslagen: https://livetiming.cfas.nl/rzka2018/